zaterdag, april 15, 2006

Lenzen (3), (4) en (5)

Vorige week vrijdag moest ik voor het eerst naar Hans A. voor mijn nieuwe lenzen. Mijn ogen zouden worden gemeten en daarna zou ik meteen nieuwe lenzen meekrijgen. Makkelijk. Eerst werd een soort grove schatting gemaakt 'kijk maar naar het luchtballonnetje' en wilde de meneer de sterkte van mijn bril weten. Ik legde even uit dat dat niet zo veel zin had, omdat die bril al wat jaartjes oud was en ik 'm niet zo vaak op had. Eerste fout. Natuurlijk had ik die bril wel vaak op, want ik deed toch wel een uur voor ik ging slapen mijn lenzen uit? Ehm... nee, dus.
Toen ging de meneer mijn ogen meten, -7.0 en -7.0. Ja, hij hield de sterkte van beide ogen maar even gelijk, want dat was makkelijker. Rare redenatie, het gaat er toch om dat ik goed zie? Ik kan heus wel de goede lens in het goede oog doen hoor! Ik had de lenzen meteen mee kunnen krijgen, als ik mijn polisblad bij me had gehad. Tweede fout, vrij dom, vond de meneer van Hans, want je had toch altijd je polisblad bij je? 'Ja dat scheelt een hoop administratieve rompslomp'. Hij moest eens weten wat een administratieve rompslomp het was als ik mijn polisblad mee moet nemen, maar goed.

Volgende dag, ik erheen, mét polisblad en een kopie er van, want je wist maar nooit. 'Ja dan kun je de kopie bij je steken (dat zei hij echt!) en het polisblad thuis netjes bewaren' (zei hij, met een minzame blik op mijn enigszins niet meer nette polisblad). Maar goed, alles geregeld, lenzen mee. Thuis ingezet (oude lenzen -voor de zekerheid- maar even bewaren). Toch wel sterk, die -7.0, zou hij het echt wel goed gemeten hebben? Nee dus, want na een paar dagen rode ogen, tranen, hoofdpijn en niet lekker kijken ben ik maar weer naar Hans gegaan. Ik had mijn oude lenzen inmiddels weer in (waar ik prima door zag), maar daar was Hans het niet zo mee eens 'Ja zo kan ik natuurlijk niks meten, maak maar een nieuwe afspraak'. Ik heb toen maar even al mijn assertiviteit bij elkaar geschraapt en gezegd dat ik daar eigenlijk geen zin in had. Dat ik nooit klachten heb gehad met mijn oude lenzen en dat ik die -7.0 al vanaf het begin raar had gevonden. Dat ik het wel mooi vond met Hans. Hans vond alles best, z'n secretaresse zou alles wel verder met mij regelen. Aardige mevrouw, netjes afgehandeld en zelfs het geld van de vloeistoffen (€15,-) teruggekregen. Hans zelf daarentegen handelde bijzonder klant-onvriendelijk (Hij Liep Gewoon Weg, De Lul!). Ik heb 'm in totaal 3 keer gezien, maar het blijft een raar mannetje.

Jammer van het experiment, want het was een handige, goedkope lenzenboer, die ook nog eens lekker dichtbij zat. Nu ben ik dus weer terug bij deze. Die is helaas wel even reizen, maar hij is wél aardig, weet waar 'ie het over heeft en -niet geheel onbelangrijk- hij geeft mij tenminste lenzen waar ik door heen kan kijken! :-)

4 opmerkingen:

Lineke zei

Je ogen en lenzen zijn op het moment wel een rode lijn in je leven, he? ;)
Heb je bij weggaan nog wel door de winkel "stop die lenzen maar in je DIKKE VETTE REET" naar Hans geroepen? Never underestimate de voldoening van frustratie ruksichtlos uiten :D

Ilse zei

Nee, niet eens :-) Ga je mee een keer terug door de winkel gillen 'hier zou ik echt nooit lenzen van willen, die kunnen echt niet meten. Is trouwens een arrogante lul die dat opmeet ook nog eens!' Net als bij de Willen Kerkhoffen op het Filmfestival (vroeger, in Berg & Bos) die het heel normaal vonden dat ze voor ons mochten gaan zitten met hun hele familie.

Vera zei

Nou jaaaaaaaa! Wat stom zeg, ik ga dus nóóit naar de Hans Anders. Is ook niet nodig, want bij Specsavers - ook goedkoop, maar wél goed - helpen ze je prima. Dinsdag krijg ik mijn nieuwe bril, olé! En moet je je lenzen een uur voor je gaat slapen uitdoen? Hm. En dat van 'ik houd de sterktes maar even gelijk' is helemaal bizar. Ik héb dat toevallig (-3 en -3) en daar zijn ze altijd heel verbaasd over, dus dat is echt niet gebruikelijk of zo!

Pieter Reeve zei

Beter laat dan nooit: Wat een mongool! ik had 'm echt heeeel boos aangekeken :( ga gewoon naar een goede opticien, je ogen zijn belangrijk (y)