dinsdag, februari 07, 2006

De kracht van de gedachte

Afgelopen najaar heb ik een heleboel mensen de kracht van hun eigen (negatieve, automatische) gedachten geleerd. Wat een invloed die hadden op hun gevoel. En hoe ze door middel van hun gedachten uiteindelijk hun gevoel konden beïnvloeden. Om het hele GGG-principe (Gebeurtenis-Gedachte-Gevoel) uit te leggen en hoe dat dan invloed had op elkaar, gebruikte ik het volgende voorbeeld:

Gebeurtenis: Stel, je ligt in bed en je hoort een geluid beneden.

Gedachte 1 n.a.v. Gebeurtenis: Het is een inbreker.
'Logisch' Gevoel 1 als gevolg van Gedachte 1: Angst

Gedachte 2 n.a.v. Gebeurtenis: Het is de kat
'Logisch' Gevoel 2 als gevolg van Gedachte 2: Gerustgesteld, evt. irritatie (de discussie over 'wat is een gevoel' zal ik maar even achterwege laten)

Afgelopen zaterdag lag ik in bed, en ik ergerde mij aan het lawaai van de kat, die 's nachts altijd een uurtje hyperactiviteit in de planning heeft staan. Dacht ik. Bleek het dus toch een inbreker te zijn :-).

'Voordeel' is dat de inbreker bij de buren was (maar hij -ik ga er gemakshalve even van uit dat het een 'hij' is geweest- maakte wel bijzonder veel lawaai, terwijl ik wilde slapen, grrrrr!).

7 opmerkingen:

Anoniem zei

-dametje? doe je je deurtje wel goed op het slotje?-

Joanne zei

Weetje, die kleine letterjes er onder in vind ik wel leuk gedaan hoor, maar dan moet ik altijd met mn neus tegen het scherm zitten en mn ogen toeknijpen om dat te kunnen lezen. *zucht*
Gelukkig hou ik ook van overdrijven;-)

Anoniem zei

ik vind dat persoonlijk niet overdreven hoor!Ik zit echtecht met mn neus tegen t beeldscherm dan!

Ilse zei

Moet je gewoon een nieuw beeldscherm kopen :-). Of je bril opzetten!

Joanne zei

Et Marliese: gefrustreerd;-)
Et Ilse:Ik WIST gewoon dat je dat ging zeggen. Van die bril:-)

Anoniem zei

Et Joanne: sjoh steun ik je een keer, word ik meteen uitgemaakt voor gefrustreerd.

Joanne zei

Et Leonard: Joanne die niet bij de spatie werkt maar die het gewoon vanzichtzelf kan:
Als je nou een positieve gedachte om kan zetten heeft dàt invloed op je gevoel. *knikt empatisch*