dinsdag, augustus 10, 2010

Phnom Penh

Na bijna een week in Phnom Penh, is het wel weer eens tijd voor een blog! Ik heb net Sara en Sterre uitgezwaaid, die zich de komende 7 uur in een bus met Cambodjaanse karaoke-tv bevinden. En ik zit de komende uren dus alleen in Phnom Penh! Stoer wel :-)

Phnom Penh is een bijzondere, grote stad, waarin het altijd druk en levendig is, maar waar de sporen van het vreselijke Pol Pot-regime (30 jaar geleden) nog heel zichtbaar zijn. Een stad van uitersten dus! Ik zal het proberen in een blog weer te geven...

Om met de stad te beginnen: drukte en levendigheid is een goede beschrijving! Zoals op Sara's blog te lezen is:er is hier de hele dag geluid. Terwijl ik dit schrijf hoor ik de mensen van het hotel kletsen in rap Cambodjaans, staan op straat de monniken monotoon zoemend te bidden, komen auto's en tuk-tuk's langs, vragen de tuk-tuk rijdens die voor de deur hangen om de zoveel minuten 'ladyyyy, tuk-tuk?' en hoor je als antwoord een haast zuchtend 'no, thank you'. De vrouw van het hotel heeft net ongeveer 30 stokjes wierook aangestoken, dus ik zit hier luchthappend achter de computer het koude kikkerland op de hoogte te houden (wat heb ik veel vooor jullie over hè?)

Het verkeer in Phnom Penh past goed bij de drukte in de stad. Of zoals de Rough Guide zegt 'voetgangers hebben in Cambodja nooit voorrang en in Phnom Penh al helemaal niet'. Dat betekent dus: ogen dicht en rennen. Ter vergelijking: het verkeer in Rome lijkt hierbij lief dorpsverkeer. Gek genoeg gaat het altijd wel goed: het verkeer rekent op voetgangers, en wijkt al ver van te voren uit. Het gaat pas mis als je halverwege de straat gaat twijfelen :-)




In Phnom Penh zijn een hoop markten: de vreemdste zit om de hoek van het hotel. Ze verkopen er alle soorten verse groenten en fruit, maar ook stukken halfdode vis, en lappen rauw vlees, die lekker ongekoeld de hele dag in de zon liggen. Af en toe komt er even een hond aan likken, of wandelen er wat vliegen overheen. Cambodjanen moeten echt een ijzersterke maag hebben! Nadat ik de markt had gezien, besloot ik tijdens mijn verblijf in deze stad voornamelijk vegetarisch te eten... dat leek me wel zo veilig!





De eerste dagen in de stad hebben we vooral gevuld met rondlopen, het nationaal museum en het koninklijk paleis. Prachtige gebouwen, die de stad een mooi gezicht geven.




Ook hebben we markten bezocht, waar we nog meer geld uitgaven (ik hoop echt dat m'n tas nog dichtkan straks) en zijn we bij een hele gave moderne Apsara-dans-voorstelling geweest! Apsara dans is de traditionele Cambodjaanse dans en dit was daar een moderne variant op, vermengd met circus, toneel, schaduwpoppenspel en muziek, heel erg gaaf!



Natuurlijk heeft Cambodja en vooral Phnom Penh ook een andere kant. De Khmer Rouge, die hier zo'n 30 jaar geleden aan de macht was, heeft diepe, diepe littekens achtergelaten. Ook dat hebben we gezien. Daarover zal ik schrijven in een volgend blog...

1 opmerking:

Sterre zei

ja hoor de karaoke was er weer! deze keer echter heel erg traditioneel dus de meezingers zaten er niet bij... gelukkig voor sara werd er al snel over geschakeld op killbill meets karatekid meets rocky filmpjes.. heerlijk!
veeeeel plezier in koala en tot in utrechtttt
xxxx