dinsdag, oktober 14, 2008

Gezocht:

conservatoriumstudent, of iemand anders met verstand van muziek en muziek maken die mij een nader te bepalen instrument wil leren bespelen. Ik twijfel tussen klarinet, want dat klinkt zo gezellig in leuke liedjes, of viool want dan kun je leuke Hongaarse zoenkmuziek spelen -daar hoef je gelukkig niet lang voor te studeren- of piano want dat bergt zo lekker op in mijn kamer. En het zou fijn zijn als de gezochte persoon mij in deze keuze helder en doortastend kan adviseren.

Detail is dat ik geen muziekervaring heb, geen noten kan lezen nog nooit een instrument fatsoenlijk in m'n handen heb gehad, althans niet in de zin dat ik er een zinnige noot uitkreeg. Iets met een kleine Ilse die nooit door haar ouders is gedwongen naar AMV te gaan. En ik heb ook geen instrument en heb ook niet speciaal in de planning er één te kopen.

Maar het lijkt me leuk een gezellig riedeltje ergens op te kunnen spelen.

Lijkt me een hele duidelijke advertentie. Printen en ophangen in heel Utrecht, ben benieuwd wat er op af komt.

5 opmerkingen:

joanne zei

Je weet dat, voordat je een hongaars riedeltje kan spelen, eerst vast zit aan 'boer daar ligt een kip in het water' en 'vader jacob' en 'toonladders oefenen'?
Dat had ik bij gitaarles, zelfs mèt mijn AMV en paar jaar lang pianoles :-)

Maar ik snap je wel hoor dat je dat wil!! Ik hoef zelf ook wel eens meer verdieping in het ontleden van muziek, gewoon nog nèt ff wat meer kunnen horen :-)

Anoniem zei

Je dwingt een kind niet naar AMV, ze moet er wel om vragen, bij sommige gaat het wat laat, ouderlijk gezag is dan voorbij...

Je opa speelt mondharmonica? Ook leuk bij folkloristische dansen? Of pak een oud instrument, bijvoorbeeld een draailier!

Ditte zei

Jonneke speelt/de volgens mij klarinet, misschien kun je haar eens vragen? :)

Anoniem zei

Viool is een heel mooi instrument, maar het duurt lang voordat 'het kattengejank' voorbij is. Viool is erg moeilijk om te leren spelen. De vingerposities zijn lastig, en daarom wordt geadviseerd om als (heel jong) kind met viool te beginnen. Zoals kinderen sneller een taal oppikken, is viool leren spelen van jongs af aan makkelijker. Ik wil niet zeggen dat volwassenen het niet kunnen leren, maar ik ken wel een paar mensen die geprobeerd hebben om viool te spelen maar ermee gestopt zijn omdat het echt niet lukte.

Piano is prachtig. Nadeel: je kunt hem niet meenemen en ook is het lastig om met twee handen te spelen. Je moet tegelijkertijd 2 notenbalken lezen, in verschillende sleutels (1 voor de linker- en 1 voor de rechterhand). Wel leuk dat je akkoorden kunt spelen en je in je eentje al een concert kunt houden. Je kunt ook zingen terwijl je piano speelt. Piano produceert aardig wat decibellen, dus als je van plan bent zo'n ding te kopen en je wilt je huisgenoten (of buren) niet te veel storen, neem er dan een met 3 pedalen (met het meest linkse wordt het geluid gedempt). Je kunt ook kiezen voor een digitale piano.

Klarinet heeft inderdaad een mooie klank. Ik moet eerlijk zeggen, mijn eigen voorkeur gaat uit naar houtblazers (de groep waar klarinet ook bij hoort) Zelf speel ik dwarsfluit. Ik heb het idee dat je bij klarinet en andere blaasinstrumenten nog meer gevoel in de muziek kunt leggen door de lucht die je erin blaast. Klarinet past in een klein koffertje, dat is echt een enorm voordeel. Vingerzetting bij klarinet is ingewikkelder (en onnatuurlijker) dan bij dwarsfluit, blokfluit, hobo, enz. [bij die instrumenten is het meer van: 1 vinger erbij, 1 toon lager.] Maar als je toch geen AMV of muziekles gehad hebt, is dat niet heel erg.

Ik hoop dat ik je een beetje heb geholpen.

Anoniem zei

Haha sorry, ik zie nu pas dat dit van 2 jaar geleden is.
Ik ben wel benieuwd wat voor/of je nu een instrument bespeelt.