maandag, augustus 20, 2007

Voordeelurenkaart

Ik heb altijd een hekel aan cabaretiers die hun halve show vullen met 'gezeur' over de NS (want: voorspelbaar) of mensen die 1 keer per jaar met de trein gaan en dan verzuchten 'dat de NS ook altijd wat heeft'. Dat kan wel eens zo zijn, maar ik vind dat je vanuit de positie-dikke-Mercedes-met-chauffeur-en-1-keer-per-jaar-met-de-trein daar niet over mag zeuren.

Ikzelf, als notoire treinreiziger (in binnen- en buitenland) mag natuurlijk legitiem op de NS zitten mopperen, want het zijn ook een stelletje sukkels. Sowieso is er altijd iets op donderdagavond, vooral met treinen waar ik mee moet. Maar de volgende anekdote spant de kroon, dus let maar goed op, lieve kijkbuiskinderen!

Ik heb al een jaar een Voordeelurenkaart die geldig was (inderdaad, wás) tot 7 augustus. Ik werd al in mei bestookt met verlengingsformulieren, automatische incasso's en pasfoto-inlegvellen. Oké, de eerste daarvan was mij even ontschoten, maar als ik het herinneringsformulier zou opsturen, zou ik ook nog op tijd een nieuwe kaart krijgen, aldus het formulier zelf. Wat ik dus heb gedaan.

Ik kwam terug van vakantie, ná 7 augustus. Geen kaart. Jammerlijk genoeg moest ik de drie daarop volgende dagen met de trein (naar Apeldoorn, terug en heen en weer naar Breda). Ik ben toen op tijd naar het station gegaan, om bij het infopunt even te vragen wat ik dan moest doen. 'Ja mevrouwtje, daar kan ik ook niks aan doen, even klantenservice bellen, want hier heb ik geen gegevens van u'. 'Ja, maar ik heb mijn oude kaart bij me, en Utrecht Centraal is toch niet het minste station in Nederland, ook qua hoofdkantoren enzo?' 'Nee, we hebben hier geen gegevens.' 'Maar kan ik dan een tijdelijke kaart krijgen, zodat ik nu met korting kan reizen?' -nee, domme vraag- 'Of dat ik mijn kaartjes opstuur, en het verschil terug krijg, want ik heb een nieuwe kaart aangevraagd, die er al had moeten zijn'. 'Ja, mevrouwtje er gaat zoveel mis tegenwoordig, dat kunnen we echt niet allemaal zien zo, u moet echt even klantenservice bellen'.

B-O-T-T-E Z-A-K!

De klantenservice is natuurlijk alleen tegen veel geld 'plus de kosten voor het gebruik van een mobiele telefoon' tijdens kantooruren te bereiken, want het zou maar eens een echte klantenservice zijn. Die flapdrollen bleken helemaal geen nieuwe aanvraag van mij te hebben, maar wél een pasfoto. Vreemd genoeg zat die óp het aanvraagformulier, dus weet vrij zeker dat 'dat wat allemaal mis gaat tegenwoordig' vooral misgaat bij de NS zelf.

Het goede nieuws is dat ik wél een tijdelijke kaart krijg, (deze week nog!) en dat er een nieuwe aanvraag is gedaan. Ik mag alleen mijn vol-tarief kaartjes niet bij ze declareren, want 'ik had deze periode helemaal geen voordeelurenkaart'.

Ik hoop dat de klantenservice ook een leuke afdeling klachtafhandeling heeft, voor de brief die ze deze week van mij gaan ontvangen (mét alle bijgevoegde dure treinkaartjes én mijn rekeningnummer om het verschil op over te maken). Dus.

5 opmerkingen:

René Steenvoorden zei

Zo, kan ik weer met een gerust hart aansluiten in de file.

Ilja zei

heel erg irritant. Je kan alleen wel altijd direct bij het loket een nieuwe voordeelurenkaart krijgen... had je dat niet overwogen?

Ilse zei

Dat heb ik gevraagd, maar die meneer bleef heel bot 'nee, we hebben hier geen gegevens, dus dat weten we niet' zeggen. Bovendien wist ik toen nog niet of mijn kaart al of niet onderweg was... Maar wel irritant ja! (hoewel ik nét een tijdelijke kaart heb gekregen, das dan wel fijn!)

Ilja zei

ja ik bedoel idd gewoon lomp een nieuwe halen. 55 euri lappen aan de balie en klaar is kees :) alleen dan wel even die eerdere aanvraag cancelen...

Anoniem zei

aan de nederlands spoorwegen ik vind het heel rot wat jeel hebben gedaan ik heb ok aanvoordeelkaart ik heb het nog niet zo lang aan jeel dragen mij al met aan incasso komen jeel zo aan jeel geld mooi is dat