zondag, november 22, 2015

Sydney!

Al sinds 2 februari 2014 wist ik: mijn derde Oz-reis zou niet compleet zijn zonder een bezoek aan de tofste stad van de wereld (ook al zou ik daar een flink aantal uurtjes extra voor moeten vliegen): Sydney! Net als dat ik had bedacht dat mijn vlucht van Darwin naar Sydney hoe dan ook met Qantas zou zijn. Al op het vliegveld in Darwin stond ik te stuiteren van al die fijne vliegtuigen en heb ik de mensenstroom lekker tegengehouden door dat óók nog te willen fotograferen :)

Gelukkig stelde Qantas zéker niet teleur... welke vliegmaatschappij deelt er nu Mars-ijsjes uit onderweg?? Nog een keer +1000 voor mijn favoriete airline :) De landing boven Sydney kon niet beter: in het donker, boven de duizenden lichtjes van de stad, over de Harbour Bridge en het Opera House, wow!! Compleet manisch kwam ik het vliegtuig uitgestuiterd, woei! Ik was in Sydney overigens wél heel blij met mijn extra vest en mijn jas, want hier was het toch echt winter. Ik nam de trein naar Circular Quay (ook wel bekend als het beste treinstation ter wereld) en stapte uit met fantastisch uitzicht... ik was weer in Sydney!

Ik besloot dat lopen naar mijn hostel best kon en dat kon ook, maar was wel een beetje warm heuvelopwaarts met een backpack. Gelukkig had het dakterras van mijn hostel óók een heel tof uitzicht op de Harbour Bridge en het Opera House; ik was daar dan ook zeker driemaal daags te vinden :) Na een douche besloot ik om kwart over 9 dat ik nog prima even naar de Mac kon en dan meteen maar even naar het Opera House. Buiten ontdekte ik dat Sydney in de winter echt wel koud is, maar wat werd ik blij van hier weer zijn :)!

De volgende dag bestond wederom uit manisch door de stad rennen (daar waren mijn voeten het aan het einde van de dag niet helemaal meer mee eens...): na mijn vaste ochtenduitzicht en een rondje door het centrum ging ik chai latte drinken en muffin eten in Darling Harbour, kon ik meteen manische vlaggetjesfoto's maken.

Na een korte uitrust&lunch-stop in het hostel wandelde ik naar Mrs. Macquarie's Chair, vanaf waar je een heel tof uitzicht hebt op de ondergaande zon boven Sydney Harbour. Een goede plek voor nog meer foto's :). Omdat de Botanic Gardens, waar ik doorheen gelopen was, net voor zonsondergang dicht gingen, heb ik niet gewacht tot de zon helemaal onder zou gaan, omdat ik anders wel heel ver om zou moeten lopen om bij mijn hostel te komen.

Onderweg nog even mijn avondeten regelen (sushi!!) en toen eindelijk met mijn voetjes omhoog tussen de hoestende Aziaten in mijn hostel zitten.

De volgende dag zou Nicolette ook naar Sydney reizen vanuit Cairns, gezellig! Voor deze laatste nacht in Sydney hadden we een hotel geregeld, dus mijn ochtend begon met mijn bagage verkassen. Daarna meeten met Nicolette bij Wynyard Station en chai latte drinken bij de Starbucks (en bijkletsen natuurlijk!). Na de lunch wist Nicolette nog een coole spot voor mijn Opera-House-foto-fix ;). Ik kon daar nog meer foto's maken, terwijl Nicolette zelf even op sollicitatiegesprek ging en twee uur later met een getekend contract weer terug kwam! Ik had ondertussen, naast nog meer foto's maken, ook nog even Ugg-bestellingen uit Nederland verwerkt.

Daarna gingen we cocktails drinken in de Opera Bar vanwege Nicolette d'r nieuwe baan en als afsluiting van onze toffe roadtrip en omdat yolo.
Gevolgd door sushi in ons 'vaste' sushi-restaurant in Darling Harbour :).
Daarbij dronken we ook gezellig wat wijntjes. Dat leverde hele leuke filmpjes op, maar die zijn niet geschikt voor publicatie, helaas ;)

De volgende dag was mijn laatste in Oz :(. Omdat dat natuurlijk enorm k*t is, gingen we ter afleiding en ter traditie met de ferry naar Manly, wat we in 2014 ook op mijn laatste dag deden. Dit keer konden we niet in bikini, maar het was toch grappig om weer even op hetzelfde strand te zitten. En soort van dezelfde foto te maken als anderhalf jaar geleden.

Toen snel weer terug, want Nicolette moest haar trein halen terug naar de boerderij... Het grote afscheid nemen was begonnen :(. Nadat ik Nicolette heel hard gedag had geknuffeld en had uitgezwaaid, ging ik nog één keer Sydney gedag zeggen in de Sydney Harbour... Wat waren deze laatste dagen omgevlogen! Toen met de airport shuttle naar het vliegveld, waar een ENORME rij stond bij de Etihad-balie. Na deze rij (en na mijn overstap op Abu Dhabi) kan ik Etihad overigens heel erg afraden... De vluchten zelf waren wel ok, maar alles er omheen is 'niet zo heel goed' (understatement) geregeld. Volgende keer (ja, er komt absoluut een volgende keer!) toch weer met Emirates! En ondanks dat weggaan uit Australië altijd k*t is, was het absoluut geen 'goodbye', maar een 'until we meet again'!
Daaaaag Oz :(, tot de volgende keer!!

vrijdag, november 20, 2015

Kakadu & Litchfield

Na drie weken in Polly langs de westkust te hebben gereisd met mijn fantastische reismaatje en een paar dagen bijgekomen te zijn in Darwin, was het tijd om voor een weekje afscheid van elkaar te nemen... best wel gek! Nicolette zou aar Cairns vliegen om tijd door te brengen met haar andere Nederlandse bezoek en ik ging op tour naar Kakadu en Litchfield National Park. Het was een tour, dus: een vroege pick-up (lees: om half 6 opstaan...). Nicolette was op dat tijdstip natuurlijk wel wakker, dus die kon mij heel fris en fruitig uitzwaaien! Na 4 weken met z'n tweeën op reis te zijn geweest, moest ik er erg aan wennen om ineens weer 'alleen' op reis te zijn in een groep onbekenden. Gelukkig waren het wel leuke onbekenden en raakte ik snel aan de praat met Heather en Adrian uit Engeland en Paolo en Federica uit Italië (maar eigenlijk uit Amsterdam ;)). De eerste dag van de tour bestond uit een bezoek aan Litchfield. Na een stop bij een gigantische termieten-heuvel en een soort termieten-heuvel-kerkhof, was het daarna tijd voor een tropische verfrissing: zwemmen in prachtige watervallen! Vooral dit laatste was heel fijn: de temperatuur was inmiddels ook weer opgelopen tot tropisch!

Na de lunch zouden we een ' aboriginal experience' hebben, wat mij heel leuk leek, maar de betreffende aboriginal die dit zou verzorgen kwam helaas niet opdagen. De gids kon het niet laten om te vermelden dat dit pas écht een aboriginal experience was... In plaats daarvan reden we door naar een moerasachtig gebied, waar héél véél vogels zaten. Onze groep bestond uit nogal wat mensen met zeer intimiderende camera's met nog grotere lenzen, daar was ik met mijn Pentax heel bescheiden bij :) Maar, deze camerabende wist wel raad met de vogels, haha!

Daarna reden we door voor een Sunset Cruise, die heel tof was! We vaarden gezellig tussen de salties (armen binnenboord dus ;)) en zagen onderweg ook een heleboel vogels én een toffe zonsondergang!
Dit exemplaar zat 'gewoon' in een kooi naast een wegrestaurant...

Na de fantastische zonsondergang in de rook (want: bushfires, hoewel dat geloof ik ook de bedoeling was daar, de Ozzies waren er weinig van onder de indruk) gauw weer de bus in, door naar de camping.

Daar stond het eten al voor ons klaar. Dat smaakte wel na zo'n lange dag! Daarna gauw douchen en SLAPEN. Gelukkig sliepen we in volledig ingerichte safari-tenten met bedden, daar was ik wel aan toe na zo'n lange dag (jammer alleen dat je door tentdoek heen gewoon de buren hoort snurken ;)).

De volgende ochtend moesten we ook weer vroeg opstaan, om op tijd in Kakadu te zijn. Daarvoor hadden we nog even ' een dingetje met de bus', maar dat heb ik wel vaker met bussen, dus ik was er verder heel 'no worries' onder. Gelukkig was dit dingetje vrij eenvoudig op te lossen:
We gingen vandaag naar verschillende watervallen in Kakadu, waar we onze 4WD-bus écht voor nodig hadden (hobbeldebobbel). Daarna nog een flink stuk wandelen en over rotsen klauteren, maar dan kwamen we ook wel op een héle mooie plek: Jim Jim Falls!
Ook hier zaten ze weer...

De Jim Jim Falls waren vanwege de droogte geen 'falls' meer...
Nadat we heerlijk hadden gezwommen moesten we ook weer het hele stuk terugklauteren. Ik deed dat extra voorzichtig, omdat ik had gehoord dat 'iemand'  daar wel eens uitgegleden was ;). Onze gids deed alles heel yolo op blote voeten (...), 'yeah, because I'm less developed, so I'm closer to a monkey'. Dus. Na de lunch reden we weer terug, naar camping nummer twee (met mobiel bereik, hoera! -foei-). Hier dropten we onze spullen en konden we even uitrusten. Aan het einde van de middag gingen we naar Ubirr, waar je heel veel aboriginal rock art kunt bekijken en kunt genieten van een mooie zonsondergang met uitzicht op Kakadu. Niet heel vervelend ;). Onze gids, die voor de gelegenheid schoenen had aangetrokken, wist veel leuke verhalen te vertellen over de rotstekeningen. Daarna klommen we bovenop een soort Lion King-achtige rots (ik was niet de enige die dat begon te zingen ;)) om de zon te zien verdwijnen in het landschap van Kakadu.

Ondertussen was er op de camping extreem lekker voor ons gekookt, waarna we voor de tweede dag op rij omvielen... gauw slapen! ('En dan niet stiekem nog een uur met de hele wereld gaan appen Ilse!')

Dag drie begon natuurlijk met vroeg opstaan, ontbijten, inpakken en de bus aanduwen. Voor mij zou dit de laatste dag van de tour zijn, waar een deel van de groep op dag vier nog naar Katherine zou gaan. We gingen weer terug naar Kakadu, voor een mooie wandeling, watervallen en zwemmen. Goede afsluiter!

Even bij het randje, 'voor de foto' (brrrrr).
Daarna kregen we een lunch en werden alle mensen die de tour van drie dagen hadden, opgehaald en weer terug naar Darwin gereden. Dat was ook raar, want we stopten op exact dezelfde plekken als waar we een paar dagen daarvoor nog met Polly waren gestopt (en waarvan ik niet direct had gedacht er ooit nog eens terug te komen...). In Darwin sliep ik helaas weer in het YMCA-hostel, waar ik niet heel enthousiast over was. Mijn kamer was nu nog slechter gesitueerd... Ach ja, no worries. Het bed was fijn! Om half twee 's nachts werd ik bruut in mijn slaap gestoord door de komst van een kamergenoot (die het ook heel vervelend vond dat ze mij wakker maakte). Gelukkig bleek de volgende ochtend dat we onze mening over het hostel deelden, dus ik heb haar mee op sleeptouw genomen het centrum van Darwin in, voor een chai latte en een wandeling door de stad. Nog even genieten van de tropische warmte, want die middag zou ik naar winters Sydney vliegen!
Een laatste uitzicht op zee vanaf Darwin.
Bye Darwin, hello Sydney!